Datum: | 24.5.1999 |
Autor: | Jan Kohl |
Název: | Návrh Ústavy katolické církve |
Typ textu: | text |
Vždyť jednotlivý křesťan i celé společenství, Pánovo shromáždění, by mělo být tím nejlepším, nejopravdověji lidským: jednotlivcem i společností. Není nadále možná rozdvojenost křesťana, který v tzv. profánní společnosti je aktivním svobodomyslným, ale též zodpovědným občanem a ve společnosti, která si říká, že patří Pánu volajícimu k plnému lidství, je objektem pastýřské péče, laikem = nevzdělaným,neinformovaným neodborníkem ve věcech svého života. Musí být uspořádání, pravomoci a odpovědnosti v Kristově shromáždění stále formovány feudálním myšlením ?
Není spíše povinností křesťanů hledat nejlepší způsob jak uskutečnit to co si přeje hlava církve ? U Lukáše o tom čteme (Lk 22,25-26):Vznikl mezi nimi spor, kdo z nich je asi největší. Řekl jim (Ježíš):"Králové panují nad národy,a ti, kdo jsou u moci si dávají říkat dobrodinci. Avšak vy ne tak: Kdo je mezi vámi největší, buď jako poslední (nejmladší), a kdo je v čele (představený),buď jako ten, kdo slouží" V Janově evangeliu čteme (J 13,14-17) ve zprávě o poslední večeři:Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat. Dal jsem vám příklad, abyste i vy jednali, jako jsem jednal já. Amen,amen pravím vám, sluha není větší než jeho pán a posel není větší než ten, kdo ho poslal. Když to víte,blaze vám, jestliže to také činíte."
Aktivitu křesťanů, kteří pracují na návrhu ústavy katolické církve chápu jako snahu o pochopení toho, co znamená v dnešní době být tím kdo slouží, co to znamená teď a tady umývat jeden druhému nohy; tedy vědět co od nás Pán chce a pak hledat způsoby, jak to provést.
Tyto postoje nejsou výstřelky hypermoderních Američanů. V současném
dění v katolické církvi ČR, zejména v přípravě Plenárního sněmu se projevují
velmi podobné názory. Např. ve zprávě Tiskového střediska ČBK z 19.5.1999
o jednání biskupů, jehož tématem byla příprava sněmu, se dozvídáme:
Dalším úhlem pohledu na církev je společenství Božího lidu, který
putuje dějinami s významným úkolem spolupráce na spáse světa. Církev musí
být ve svém vnitřním životě autentická a stát na straně člověka. Zároveň
je důležité "číst znamení čas", kterými jsou mj. lidská práva a svobody
a hodnoty demokracie. Rozměr církve je ekumenický a prohlubuje se vědomí
společné příslušnosti ke Kristu. Důležitou výzvou naší doby je rovněž poslání
laiků v církvi. Laici stojí v přední linii života církve. Nejen "patří
k církvi, ale jsou církví". Je důležité se vyvarovat klerikalizace laiků.
Neméně důležité je také vyzdvihnout úlohu ženy v životě církve. Diskriminace
ženy či její odsouvání na vedlejší místo nemá v církvi žádné odůvodnění.
Myslím,
že tato slova,jsou-li opravdu domyšlena do své podstaty a nejsou to jen
ústupky požadavkům doby, velmi rezonují s návrhem UKC. Není divu, že i
na spodu církevněspolečenské pyramidy zaznívají myšlenky plně zapadající
do snah katolíků ostatního světa. Tak čteme v diecézní informaci o podnětech
ze sněmovních kroužků plenárního sněmu v hradecké diecézi:
Cílem je zahájit diskusi nad návrhem. Všichni členové církve jsou vyzváni k vyjádření. Při tvorbě UKC chtějí navrhovatelé využít i zkušeností jiných církví. Za nejdůležitější považují autoři změnu mentality katolíků: tradici i společenství je třeba chápat jako zdroj celosti a svatosti života, osvobození spojené s patřičnou zodpovědností, přijetí podílu na uskutečňování společenství.
Autoři vyzývají k diskuzi nad ústavou a potom k činnosti na ústavě založené. Upozorňují, že ústava, jako základní dokument, má zůstat stručná. Očekávají písemné návrhy a vyzývají k šíření myšlenky ústavy různými kominikačními prostředky. Vybízejí farní společenství,diecéze a řeholní komunity k sestavení vlastních ústav na své úrovni.
V Katolické týdeníku č.17/1999 se pod titlkem "Katolická ústava" objevil:
KOMENTÁŘ K INICIATIVĚ KAIROS 98
Když vloni tři mluvčí iniciativy Kairos 98 - J. Hanuš, H. Holcnerová
a O. I. Štampach - vydali své první prohlášení, bylo přijato rozporuplně.
Pominu-li určitou obecnou předpojatost a nedůvěru pramenící z dosavadních
názorů některých mluvčí, sám za sebe jsem byl spíše zvědavý. Připadalo
mi žádoucí, aby skupina opravdu nezávislých intelektuálů vytvářela alternativy
k řešením, které vypracovaly oficiální církevní místa, či dokonce různá
"světská" grémia. Proč by nakonec nemohl vzniknout třeba dokument o přístupu
církve k ekologii, fundovaný rozbor otázky restitucí, nezatížený ani politickými
úvahami, ani dosavadními prohlášeními církevních představitelů. Těšil jsem
se, že dokumenty budou inspirací v otázkách, na které současné církevní
úřady nemají sil, které někdy podcenily, či dokonce zanedbaly. Takový pohled
odjinud, ačkoli je třeba rozporuplný, bych jen uvítal. Bohužel prozatím
jsem namísto zasvěcených rozborů odborníků četl jen vzletná prohlášení,
postrádající však někdy smysl pro realitu. Posledním dokumentem Kairosu
98 je však konečně to, co jsem čekal: návrh samotné "Ústavy katolické církve."
Toto mimořádné velké sousto však nebylo zpracováno naší nezávislou intelektuální
skupinou, nýbrž Společenstvím za práva katolíků v církvi a konzultanty
byly takové kapacity, jako např. hnutí My jsme církev. To samo o sobě asi
málo nadchne jak naše biskupy, tak řadu věrných katolíků. Už jména organizací
budou působit jako příslovečný červený šátek rozdražďující v koridě býka.
Připočteme-li k tomu ještě výroky typu "papež všeobecné církve je volen
na jediné desetileté funkční období zástupci vybranými národními radami",
či "všechny katolické ženy mají s muži rovné právo na zdroje církve a na
vykonávání všech plnomocných úkonů v církvi" (svěcení žen), nebo že "všichni
katolíci mají právo opusit takové manželství, které nenapravitelně ztroskotalo"
a mají právo užívat všech svátostí jako ostatní, je dílo dokonáno. V průvodním
dopise nás mluvčí Kairos 98 varují, že tento dokument vyvolá "rozporuplné
reakce". Bojím se, že tentokrát se mýlí: Reakce bude zcela jednoznačná
- je to oslovina. Dovedu si představit diskusi o způsobech volby a jmenování
biskupů, ostatně v dějinách se ten způsob mnohokrát proměnil. Zbavil-li
se papež tiáry a nosítek, možná se někdy zbaví i dalších povrchních znaků,
už dnes přece může (pokud chce) rezignovat na funkci. Nedovedu si však
představit diskusi o záležitostech, v nichž se již Řím jasně a definitivně
vyjádřil, např. v otázce svěcení žen. To vše však je méně podstatné, i
když asi právě tyto jednotlivosti vyvolají nejvíce zlé krve. Největším
kamenem úrazu je přístup výrobců dokumentu: Církev je pro ně pouhopouhou
organizací, kterou lze ustavit a řídit analogicky se zásadami americké
ústavy a dalších dokumentů. Slovo Bůh a Ježíš Kristus aby člověk v dokumentu
hledal lupou. O tajemství, Duchu svatém, o autoritě Boží, která stojí nad
církví, o staletích tradice ani slova. Byla-li by toto církev, pak rozhodně
ne katolická. Zajímalo by mne, jestli si autoři a mluvčí alespoň v naší
zemi uvědomují, že z církve takto nedělají nic jiného než turistický spolek.
MILAN BADAL
S návrhem Ústavy katolické církve se lze seznámit v češtině v Teologickém
sborníku č. 1/99, nebo v angličtině na internetu http://astro.temple.edu/~arcc/constit.htm
Teologická komise ČBK za předsednictví biskupa J. Škarvady vypracovala
stanovisko k tomuto návrhu, kde se mj. praví: "Tento návrh prostě ignoruje
autentické učení Druhého vatikána o tajemství církve a přítomnosti a působení
vzkříšeného Krista v ní. Nemluvě o definicích Prvního vatikánského koncilu
o primátu římského papeže a jeho magisteriu, které byly rovněž výslovně
potvrzeny. Jde tu tedy opravdu o návrh ústavy společnosti, která se nemůže
nazývat katolickou církví. Ta má proto nejen právo, ale přímo i povinnost
se proti takovémuto matení pojmů ohradit. Jako si velké obchodní firmy
chrání svou značku, a nikdo to nepovažuje za útok na pluralitu, tak se
i od církve vyžaduje, aby jasně vyhlásila, co je katolické a co ne. Každý
se pak může rozhodnout podle svého svědomí." V době přípravy nového kodexu
církevního práva se děly pokusy o podobné definování ústavy, ale "i velmi
známí a kompetentní teologové a církevní právníci se nakonec vzdali, protože
museli uznat, že jde o věc skoro nemožnou. Církev totiž není společnost
jen lidská, je to tajemství vtěleného Boha. A tajemství nelze jen tak snadno
spoutat do nějaké ústavy."